Čo naozaj zmenil Facebook v zobrazovaní v posledných dňoch?

Facebook v posledných dňoch vyvolal veľké emócie u užívateľov, primárne však na strane médií a značiek. Ide o novú funkciu Explore Feed (Prieskumník), ktorý kumuluje príspevky stránok, ktoré užívatelia lajkujú alebo by sa im mohli páčiť.

Výsledkom je, že bežný užívateľ v klasickom News Feede zrazu nenarazí na organický post od spravodajského portálu, marketér na novú kampaň konkurenčnej agentúry či ironický citát.

Návyk užívateľov už dnes nie je taký, že by na sociálnej sieti hľadali len fotky a statusy blízkych. Využívajú to na to, aby čerpali informácie, ktoré tu majú pohromade. Už bez toho je ich tam obrovský pretlak, čo bola len otázka času, že si ich Facebook v nejakej forme začne upratovať.

Firmy musia platiť
Nie je však prekvapivé, že za reklamu si musíme platiť. Mnohé značky to robia už dlhé roky,  nakoľko Facebook stále stláčal organický reach v neprospech FB pages.

Na ostatných kanáloch je to štandard, že si platíme za inzerciu, spot v rádiu či televízii a dlhodobo by to nebolo inak udržateľné. Mylná predstava, že mať viac než 150 000 fanúšikov a robiť kampane “zadarmo”, proste musela dostať niekde stopku.

Podobné je to aj s oblasťou PR, kde bola neustála snaha klientov mať ho zadarmo, ale dnes sa to už nedá.

Najviac doplácajú agentúry

Facebook túto zmenu urobil v období, keď si firmy už pomaly uzatvárajú budgety na rok 2018 a tento krok ich určite zneistí.

Navyše aj agentúry znepokojuje nejednoznačná stratégia sociálnej siete, ktorá raz preferuje videá, raz live streamy a dlhodobo nie je jasné, čo ešte vymyslí, keďže si neustále mení pravidlá v prospech svojho biznis modelu. Pritom agentúry budujú ľudí a tímy podľa toho, ako sa to mení, a to stojí peniaze.

Rovnako ako napríklad stanovenie ročných KPI’s, ktoré po tomto kroku nebudú reálne porovnateľné, a klientom sa môže zdať, že investovali neefektívne.

Zmeny z pohľadu bežných užívateľov

  1. Zvyknú si. Facebook je dnes už nedodeliteľnou súčasťou nášho života, preto každá zmena jednoducho vyvoláva obavy. Aj preto sa o tom toľko píše a píšeme o týchto zmenách aj my. Síce ide o jednu z najväčších zmien Facebooku za dlhé obdobie, ale ľudia si de facto musia zvyknúť, keďže momentálne takto masívne inú platformu nevyužívajú.
  2. Pretriedia si, aké stránky lajkujú a budú sa časom preklikávať medzi dva news feedy, keďže podobný content ich už zo skúseností baviť dlhodobo nebude
  3. Informácie tu budú hľadať stále, aj keď dúfam, že sa to priblíži k chronologickému radeniu príspevkov, čo je zatiaľ dosť veľké mínus Explore feedu
  4. Zaujímavá bude tiež finálna verzia, ako sa prepínanie medzi News feedom a Prieskumníkom vyrieši

Čo čaká firmy a značky

  1. Prídu výrazne o organický dosah, čo sa hneď prejavilo
  2. Content marketing sa opäť dostane do popredia, keďže váha zdieľania užívateľmi podporí organický dosah
  3. Najviac utrpia médiá a spravodajské portály, ktoré boli zvyknuté na vysoký organický dosah. Ak navyše využívajú systém automatického sponzorovania, ak sa príspevku organicky darí (ako napr. Boosterberg), nebudú si pri nových podmienkach vedieť hneď vyhodnotiť reálny obraz
  4. Nadácie, OZ, či útulky, ktoré nemajú vyčlenený pravidelný budget na reklamu, aby získali partnerov či dobrovoľníkov alebo o sebe dali vedieť, budú musieť zapojiť do interakcií všetkých zainteresovaných.

Čo sa týka plateného dosahu, za túto krátku dobu je ťažké povedať, že si značky zaplatia výrazne viac. Na ceny v pomere k dosahu a výsledkom vplýva aj tak viacero faktorov (atraktivita postu či čas sponzorovania v porovnaní s práve prebiehajúcimi kampaňmi od konkurencie) a objektívne zhodnotenie na základe týždňa by bolo len trúfalé.

V prvej fáze sa však značky musia pripraviť, že celkový dosah nebude taký, aký doteraz a agentúry na prípravu ďalších krokov vzhľadom na nové štatistické výsledky.

Značka alebo firma by mala mať len jednu stratégiu a tá je mediálne nezávislá, nemal by existovať dôvod na paniku.

Jeden kanál obvykle na dosiahnutie cieľov nestačí

Aj tieto zmeny ukazujú na potrebu mať jednoznačne dobre postavenú značku a jej stratégiu – v makretingu, či komunikácii. Média sú taktické nástroje a ich využívanie či zmeny, by mali napomáhať dosiahnutiu stratégie. Koniec roka je ideálna príležitosť na bilancovanie, ale aj detailnejší pohľad na svoje ciele, prehodnotenie stratégie, či zhodnotenie taktických nástrojov.

Nepredpokladám však, že by teraz užívatelia a značky úplne zanevreli na Facebook, keďže voľba iných sietí ako Instagram či YouTube má predsa len iný účel a formát informácií.

Menším plusom je, že nastal čas prehodnotenia pomeru využívania ostatných kanálov, keďže spoliehať sa iba na jeden z nich, ktorý aktuálne dáva skvelé výsledky, nestačí. Aj klienti sa budú čoraz viac pýtať na celkovú monetizáciu sociálnych sietí- kam vlastne dávajú peniaze, čo im prinesie, či to podporí predaj, lojalitu či celkovú znalosť o značke.

Značky však o svojich fanúšikov neprídu a stále pôjde o sociálnu sieť, kde stretnú najviac svojej cieľovej skupiny, ktorej sa budú môcť prihovárať. Ďalšie kroky sú už na našej strane, marketérov a agentúr, ktorí sa im vždy snažíme navrhnúť to najlepšie pre nich.

Nečakajte. Budujte svoju značku s profesionálmi
Treba si povedať, že je to v tejto forme stále test, ktorý sa ešte určite doladí a ak si sociálna sieť vyhodnotí, že to nebude obojstranne výhodné, nájde inú verziu. Rovnako ako sa robil test pri zvyšovaní množstva textu pri sponzorovaných príspevkoch či samotné reactions, ktoré sa využívajú stále v minoritnej forme.

Keďže Facebook si chce stále držať monopol a sťahuje k sebe všetky funkcie, aby užívateľov čo najdlhšie držal u seba a to je dôležité vedieť aj pre značky, ktoré budú mať naďalej v rámci konkurencie rovnaké východiskové podmienky.

Ak chcete dozvedieť viac alebo sa potrebujete zorientovať v týchto zmenách, kedykoľvek sa na nás obráťte, radi sa vám budeme venovať. 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close